Η Σορβόνη ξεφτύλισε το Σύνταγμα…

Πριν μήνες, όταν οι φοιτητές

και οι μαθητές ήταν στους δρόμους ενάντια στην προοπτική αλλαγής του άρθρου 16 του Συντάγματος, έτρωγα σε ένα ταβερνάκι στα εξάρχεια.

Δίπλα μου μια παρέα φοιτητών συζητούσε για τις καταλήψεις και την ιδιωτική παιδεία.

Έστησα αυτί ακούγοντας με ενδιαφέρον τα επιχειρήματά τους. Στην πλειοψηφία τους, όλοι ήταν ενάντια στην ιδιωτική εκπαίδευση, παρασυρμένοι από τις επικρατούσες απόψεις. Κάποια στιγμή όμως ένας νεαρός τους ξεφούρνισε ατάκα που μου έμεινε μέχρι σήμερα. Ρε παιδιά μήπως άδικα πλακωνόμαστε; Αναρωτήθηκε. Αφού θα μας επιβάλει η Ευρώπη την αναγνώριση των ιδιωτικών πανεπιστημίων, εμείς γιατί πολεμάμε; Συνέχισε.

Φυσικά οι περισσότεροι αντέδρασαν. Αρνήθηκαν αυτή την πιθανότητα, τον αποκάλεσαν βλάκα και συνέχισαν απτόητοι την «προοδευτική» επιχειρηματολογία τους.

Σήμερα η κατάλυση του Συντάγματος μας, ήρθε από την φίλη Γαλλία.

Ένα από τα σημαντικότερα δημόσια πανεπιστήμια της Ευρώπης, αποφάσισε να προσφέρει μεταπτυχιακά προγράμματα στην χώρα μας, συνεργαζόμενο με ΙΔΙΩΤΙΚΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΑ ΙΔΡΥΜΑΤΑ.

Το πανεπιστήμιο της Σορβόνης δεν είναι τυχαίο σχολειό.

Πρέπει να μας τιμά σαν χώρα το γεγονός ότι είμαστε οι πρώτοι στην Ευρώπη που θα έχουμε την δυνατότητα να φοιτήσουμε σε ένα τέτοιου κύρους ίδρυμα. Όμως πρέπει να σκεφτούμε γιατί οι Γάλλοι δεν διάλεξαν ένα από τα κρατικά μας πανεπιστήμια για να προσφέρουν τα μαθήματά τους. Γιατί δεν συνεργάστηκαν με την Πάντειο, με το Πανεπιστήμιο Αθηνών ή αυτό του Πειραιά.

Το αποτέλεσμα βέβαια είναι ξεκάθαρο.

Αν εμείς δεν αποφασίσουμε να παραδεχτούμε την ανάγκη για αλλαγή του Συντάγματος, θα βρεθούν τρόποι να παρακαμφθεί η νομοθεσία από τις πραγματικές ανάγκες της αγοράς.

Και αν σας τρομάζει η χρήση της λέξης αγοράς σε θέματα εκπαίδευσης, τότε προφανώς εσείς δεν σπουδάζετε για να βρείτε εργασία αλλά για να ανήκετε στην κατηγορία των πτυχιούχων ανέργων.

Επιτέλους για μία φορά ας είμαστε ρεαλιστές. Είναι χρησιμότερο από το να είμαστε ψευτοπροοδευτικοί.


  1. Τα ιδιωτικα Πανεπιστημια θα μας φωτισουν μονο οταν καουν…
    Και γιατι να μην υπηρχε συνεργασια του εν λογο Γαλλικου Πανεπιστημιου και καποιο αντιστιχο Ελληνικο;;;;

  2. Bon pour l’ orient. Θα πρέπει, δηλαδή, να τιμά εμάς που οι Γάλλοι αποφάσισαν να πουλήσουν όνομα και πρεστίζ σε 24 άτοκες δόσεις;

  3. Προσωπικά δε βλέπω κάτι ψεύτικο στην πρόοδό μου και ουδέποτε έμεινα στην ανεργία, αλλά κυνηγώντας την εργασία βρήκα ανταπόκριση στο πτυχίο μου (με τον ένα ή άλλο τρόπο). Βέβαια στο δημόσιο δεν είμαι, αν κι εκπαιδευτικός -αν αυτός είναι ο μόνος χώρος εργασίας. Πέραν τούτων όμως μία επιχείρηση (μιας πολύ πλούσιας στον προύπολογισμό της χώρας) ανοίγει παράρτημα σε μία άλλη επιχείρηση που μάλιστα δηλώνει ξεκάθαρα ότι είναι εμπορικής φύσης -αφού υπάγεται στο Υπουργείο Εμπορίου και Ανάπτυξης.

  4. @Πρέζα κάποιος λόγος θα υπήρχε που δεν διάλεξαν τα δημόσια πανεπιστήμια.
    Το ότι είναι ανοργάνωτα, με ανίκανο προσωπικό, κομματικά εξαρτημένα, και βέβαια την μισή χρονιά κάνουν καταλήψεις είναι μερικοί πιθανοί λόγοι

    @Vrennus να μας τιμά αλλά ταυτόχρονα να μας υποψιάζει…

    @Δείμος, αυτό το θέμα με το υπουργείο εμπορίου να ασχολείται με τα ιδιωτικά σχολεία ποτέ δεν το κατάλαβα και κάνεις καλά που το θίγεις…

  5. Παραφωνε το ειπες πολυ απλα…αφου η ΕΕ το αποφασισε και οχι μονο για μας αλλα για ολους τι θα κανουμε εμεις? Θα πουμε οχι? Δηλαδή θα φάμε πρόστιμο και θα μας αφαιρεθούν τα κονδύλια που εξαρτώμαστε από αυτά ή πιο απλά θα φύγουμε από την ΕΕ? Αυτοί που κάνουν τις καταλήψεις ας σκεφτούν να βρουν τρόπους και να προτείνουν για τον έλεγχο των ΕΕΣ και των ιδιωτικών Πανεπιστημίων αντι να οδηγούνται σε μονόδρομο που δεν θα ακολουθηθεί ποτε! Οι εξελίξεις μας έχουν προλάβει ήδη!!!. Και δεν είναι μόνο η Σορβώνη που θα έρθει…όταν θα έρθει το Χάρβαρντ και το Γιέηλ να δω τι θα πούνε…. Και δεν είναι κοροιδα τα ξενα πανεπιστημια…ξερουν που χτυπανε πορτα…και υπαρχουν και διεθνείς ελεγκτικοί οργανισμοί που κρινουν την ποιοτητα… Ας έχουν τα κότσια τα δημόσια πανεπιστημια να πανε να παρουν πιστοποιηση απο το EQUIS kai to AMBA…Μέχρι τώρα μονο η ΑΣΟΕΕ το εκανε για ενα προγραμμα της και το ALBA που ειναι μη κερδοσκοπικο και οχι ιδιωτικό… Ας το κανουν και οι αλλοι….αλλα φοβουνται γιατι οι ξενοι δεν χαριζουν καστανα στην μετριοτητα…γιατι δυστυχως η πλειοψηφια των σχολων και των καθηγητων μας ειναι απλα μετριοτητες….

  6. Τα ξένα ΙΕΚ- ιδιωτικά πανεπιστήμια – ιδρύματα κάνουν μια απλούστατη δραστηριότητα η οποία ονομάζεται εμπορική. Εμπορεύονται χαρτιά. Φυσικά, κανένας δεν πρόκειται να ανοίξει Ιδιωτικό Πανεπιστήμιο για Ιστορικούς ή Αρχαιολόγους για εύληπτους λόγους.
    Όταν η παροχή γνώσης όμως γίνεται εμπόρευμα, τότε αυτή με τη σειρά της υπακούει στους νόμους της αγοράς και εκεί έχει χαθεί πια η ουσία. Σημειώνω – ως προερχόμενος από το πολυτεχνείο – ότι στα πανεπιστήμια ακόμα, μπορεί να υπάρχει ανεξάρτητη έρευνα. Ανεξάρτητη από την αγορά όπως δηλαδή θα ήταν για παράδειγμα η έρευνα για την αειφορία στην αρχιτεκτονική και την πολεοδομία. Αν απαντήσουμε σαν κοινωνία, ότι η ανεξάρτητη έρευνα, δεν είναι απαραίτητο να υπάρχει και ότι οι ανάγκες της παραγωγής θα τα καθορίζουν όλα, τότε πράγματι, μπορούμε να αφήσουμε την κατάσταση να εξελιχθεί έτσι και τα ερωτήματα όπως: γιατί να χρηματοδοτούμε τα πανεπιστήμια? θα πρέπει να τεθούν δίδακτρα? η έρευνα να γίνεται μόνο εκεί που πληρώνουν? θα έχουν απαντηθεί ανάλογα με αυτό που αρχικά είχαμε δεχθεί.
    Για τον τρόπο με τον οποίο η ιδιωτική πρωτοβουλία «άλωσε» τα πανεπιστήμια, χρήσιμη είναι μια μικρή αναφορά μόνο στις πατέντες φαρμάκων και το πώς απλούστατα σωτήρια φαρμακευτικά σκευάσματα, των οποίων μάλιστα η έρευνα χρηματοδοτήθηκε στα δημόσια πανεπιστήμια με χρήματα των φορολογούμενων, καρπώνεται – με τη μέθοδο της εξαγοράς ερευνητών – από πολυεθνικές οι οποίες κερδίζουν δισεκατομμύρια από τις πατέντες. Η συνέχεια είναι η πατεντοποίηση του ανθρώπινου γονιδιώματος με ότι αυτό συνεπάγεται.

    Αν η εμπειρία ως τώρα δείχνει ότι οι «απαιτήσεις» των οικογενειών είναι ότι θέλουν τα βλαστάρια τους να γίνονται γιατροί και αυτό μας κάνει π.χ. 10.000 γιατρούς/έτος όταν η πραγματικότητα απαιτεί μόνο 2.000, αυτό προέκυψε από την μεγάλη κοινωνική ανάγκη για άνοιγμα της ανώτατης εκπαίδευσης και της στρεβλής εφαρμογής της από τις λαϊκίστικες πολιτικές που επικράτησαν. Θυμάμαι πώς αντιδρούσε τότε (αρχές τις δεκαετίας 80) η δική μας σύγκλητος στον σχεδόν διπλασιασμό των εισακτέων χωρίς καν αύξηση στους προϋπολογισμούς των τμημάτων. Η κριτική τότε δεν ήταν «μην βάζετε άλλους εισακτέους» αλλά δώστε πόρους και μέσα. Η υποχρηματοδότηση, έθρεψε την σημερινή κατάσταση της απαξίωσης αλλά και είναι η αντιστροφή της, η μόνη δυνατότητα προόδου.
    Όσον αφορά στα πτυχία που οδηγούν στην ανεργία η απάντηση μπορεί να είναι δώστε και άλλα πτυχία; Επειδή λοιπόν θα απαντηθεί με τον γενικό περιορισμό των πτυχίων ώστε τα νέα, τα φρέσκα να έχουν κάποιες πιθανότητες, αυτό που θα συμβεί απλούστατα θα είναι, οι μη έχοντες να δυσκολευτούν ακόμα περισσότερο στο να έχουν ευκαιρίες να μορφωθούν.

  7. Μηπως ομως τελικα η λυση ειναι η ανεξαρτητοποιηση των πανεπιστημιων οικονομικα ίσως και με κάποια συμβολικα διδακτρα, ίσως και με κάποιο έλεγχο στους καθηγητές που τσεπωνουν τα κονδυλια από τα ευρωπαικα εργα ερευνας εις βάρος των διδακτορικών φοιτητων που κανουν ολη την δουλειά? Και αυτο ιδιαιτερα στο Πολυτεχνειο…

  8. @zoaki
    Τα πανεπιστήμια έχουν διοικητική αυτοτέλεια και χρειάζονται πόρους. Όταν στερείς πόρους παράγεις μιζέρια.
    Η παιδεία με δίδακτρα σημαίνει παιδεία για λίγους. Αυτό δεν σημαίνει καλή παιδεία ίσως δεν σημαίνει ούτε και κακή παιδεία. Σίγουρα όμως σημαίνει γνώση εμπορευματοποιημένη και όχι κοινωνικοποιημένη, γνώση χρήσιμη σε ελάχιστους και για ότι παράγει κέρδος. Όμως ότι είναι χρήσιμο για την κοινωνία, δεν σημαίνει ότι φέρνει και κέρδος.
    Όσες φλυαρίες αναπαράγουμε και όσα κακώς κείμενα δηλωθούν δεν αναιρούν το ότι ο «άριστος» σήμερα έχει παραχθεί ευγονικά ως παπαγάλος, από φροντιστήρια επί φροντιστηρίων, από ιδιαίτερα επί ιδιαιτέρων με την οικονομική αφαίμαξη της οικογένειάς του.
    Θες να είσαι στην «φιλελεύθερη» πρωτοπορία; Ζήτησε να καταργηθούν οι κατατακτήριες και όπου χρειαστεί, ένα ή δύο προπαρασκευαστικά πανεπιστημιακά έτη πριν την συνέχεια της φοίτησης. Ζήτα προγράμματα σπουδών που να μην ζητούν «φιλική συμμετοχή» και αποστήθιση αλλά… αυτά είναι κλισέ και τα λένε οι «κουκουλοφόροι».
    Επίσης μια κακία. Οι καθηγητές με τη βαθιά τσέπη, μύστες στο ξετίναγμα των υποψηφίων διδακτόρων, στην συντριπτική τους πλειοψηφία ανήκουν σε αυτούς που ζητούν την κατάργηση του άρθρου 16. Υπάρχει εξήγηση;

  9. Για το τελευταιο δεν ειμαι και τοσο σιγουρη οτι θελουν να καταργηθει… Ξερω περιπτωση ενος τετοιου καθηγητη του ΕΜΠ (ίσως η πιο χαρακτηριστική περίπτωση projectadikou και εκμετάλλευσης διδακτορικών) που όπου σταθεί κατακεραυνώνει τα μη κερδοσκοπικά ιδρύματα και τα ιδιωτικά φυσικά….
    Όσο για τα δίδακτρα, δεν είμαι και τόσο σίγουρη ότι εμπορευματοποιεί την εκπαίδευση. Στην Ανατολική Ευρώπη, συγκεκριμένα την Λιθουανία, όπου ο κόσμος είναι πολύ πιο φτωχός από εδώ και που προέρχονται από το πρώην καθεστώς το κάθε τρίμηνο οι φοιτητές πληρώνουν 150 Ευρώ δίδακτρα και το θεωρούν πέρα για πέρα φυσιολογικό για την ποιότητα των σπουδών τους. Γιατί εμείς εδώ στην Ελλάδα το θεωρούμε αυτομάτως εμπορευματοποίηση?
    όσο για τις προκαταρκτήριες σχολές συμφωνώ απόλυτα μαζί σου! Έλεος πια με τα φροντιστήρια!!!




Αφήστε απάντηση στον/στην zoaki Ακύρωση απάντησης