Διδώ Σωτηρίου «Ματωμένα Χώματα»

Το ΑΛΛΟ ΠΡΩΙ ΜΑΣ ΞΥΠΝΗΣΑΝΕ χλιμιντρίσματα και καλπασμός αλόγων. Πεταχτήκαμε μεμιάς
ορθοί κι ανοίξαμε τα μάτια μας. Το τούρκικο ιππικό περνούσε καμαρωτό από την παραλία. Κανείς
δεν έβγαλε τσιμουδιά. Και τα μωρά κερώσανε. Μόνο μια πολύ ψιλή παιδική φωνούλα ρώτηξε:

-Τι θα μάς κάνουνε οι Τούρκοι;
Τι θα μας κάνουνε; Αυτή ‘ταν ολουνών η αγωνία, μα κανείς δεν τήνε ξεστόμιζε. Από μερικά μπαλκόνια ξένων σπιτιών ακούστηκαν αδύναμα παλαμάκια και «γιασασίν». Σαν τέλειωσε ή παρέλαση, έγινε νεκρική ησυχία. Η δικιά μας μαούνα ήταν η τελευταία απ’ τις εξήντα και βρισκότανε σιμά στην ξηρά.
Σε λίγο ακούστηκε τελάλης.
-Μπρε σεις, τι λέει;
-Λέει, νά βγει ο κόσμος και νά πάει στις δουλειές του δίχως νά φοβάται. Κανένας δε θα κακοπάθει. -Μπορεί ή νίκη νά μερώνει τσ’ ανθρώπους, είπε ή μάνα μου . -Οι Μεγάλες Δυνάμεις δώκανε εντολή νά μην ανοίξει ρουθούνι χριστιανικό.
-Αύτή ‘ναι ή αλήθεια. Φτάνει το αίμα. Τί τα γενιτσαριά θα ‘χουμε;
-Τόσοι στόλοι! Τόσα βασιλικά για τα μάτια ηθαρρέψατε πως στέκουνε δω χάμου ;
‘0 αδερφός μου ο Κώστας με πλησίασε όλο χαμόγελα και φουσκώνοντας σαν διάνος, μού ‘πε
ειρωνικά:

-Τί γνώμη έχεις τώρα, Μανωλάκη, για το χτήμα π’ αγόρασα; Έκανα καλά ή με πέρασε κορόιδο ο μπάρμπα-Θόδωρος;
«Ήμουνα τόσο χαρούμενος πού θα του συγχωρούσα χίλιες τόσες κακοκεφαλιές κι άλλες τόσες
ειρωνείες. »

Όλοι στη μαούνα γινήκαμε τώρα μιά παρέα. Βγάλαμε ό,τι φαγώσιμο είχαμε, παστά,
αυγά, κονσέρβες. Αρχίσαμε τα τραταμέντα και τις τσιρεμόνιες.
Ξάφνου, μέσα στη γενική χαρά, ακούστηκε μια φωνή κι ύστερα πολλές μαζί:
-Φωτιά!
-Φωτιά !
-Βάλαν φωτιά στη Σμύρνη!
Πεταχτήκαμε ορθοί. Κοκκινόμαυρες φλόγες τινάζονταν στον ουρανό, χοροπηδηχτές.
-Είναι κατά την Αρμενογειτονιά.
-Κατά κει φαίνεται νά ‘ναι.
-Πάλι οι Αρμεναίοι θα τα πλερώσουνε!
-.Αποκλείεται να κάψουνε ολόκληρη τη Σμύρνη. Ποιό συμφέρον έχουνε; .Αφού έγινε πια δική τους… Ποιο συμφέρον είχαμε μεις που καίγαμε τα τουρκοχώρια στην υποχώρηση ;

Η φωτιά απλωνόταν παντού. Ντουμάνιασε ο ουρανός. Μαύρα σύγνεφα ανηφορίζανε και μπερδευότανε το ‘να με τ’ άλλο. Κόσμος, εκατοντάδες χιλιάδες κόσμος, τρελός από φόβο, αρχίνησε νά τρέχει απ’ όλα τα στενοσόκακα και τούς βερχανέδες και να ξεχύνεται στην παραλία σαν μαύρο ποτάμι.

-Σφαγή ! Σφαγή !
-Παναγιά, βοήθα!
-Προφτάστε !
-Σώστε μας!
Η μάζα πυκνώνει, δεν ξεχωρίζεις ανθρώπους, μα ένα μαύρο ποτάμι που κουνιέται πέρα δώθε απελπισμένα, δίχως να μπορεί να σταθεί ούτε να προχωρήσει. Μπρος θάλασσα, πίσω φωτιά και σφαγή! ‘Ένας αχός κατρακυλάει από τα βάθη της πολιτείας και σπέρνει τον πανικό.

-Τούρκοι! -Τσέτες!

-Μας σφάζουνε!

-Έλεος!

Η θάλασσα δεν είναι πια εμπόδιο. Χιλιάδες άνθρωποι πέφτουνε και πνίγονται. Τα κορμιά σκεπάζουνε τα νερά σαν νά ‘ναι μόλος. Οι δρόμοι γεμίζουνε κι αδειάζουνε και ξαναγεμίζουνε. Νέοι, γέροι, γυναίκες, παιδιά ποδοπατιούνται, στριμώχνονται, λιποθυμούνε, ξεψυχούνε. Τούς τρελαίνουν οι χαντζάρες, οι ξιφολόγχες, οι σφαίρες των τσέτηδων!
-Βούρ, κεραταλάρ! (Χτυπάτε τους τούς κερατάδες!).
Το βράδυ το μονοφώνι κορυφώνεται. Η σφαγή δε σταματά. Μόνο όταν τα πλοία ρίχνουνε προβολείς γίνεται μια πρόσκαιρη ησυχία. Μερικοί που καταφέρανε να φτάσουνε ζωντανοί ίσαμε τη μαούνα, μας ιστορούνε το τι γίνεται όξω, στις γειτονιές. Οι τσέτες του Μπεχλιβάν και οι στρατιώτες τού Νουρεντίν τρώνε ανθρώπινο κρέας. Σπάζουνε, πλιατσικολογούνε σπίτια και μαγαζιά. Όπου βρούνε ζωντανούς, τούς τραβούνε όξω και τούς βασανίζουνε. Σταυρώνουνε παπάδες στις εκκλησιές, ξαπλώνουνε μισοπεθαμένα κορίτσια κι αγόρια πάνω στις ‘Άγιες Τράπεζες και τ’ ατιμάζουνε. Απ’ τον Αι-Κωνσταντίνο και το Ταραγάτς ίσαμε το Μπαλτσόβα το τούρκικο μαχαίρι θερίζει.

Η φωτιά όλη νύχτα αποτελειώνει το χαλασμό. Γκρεμίζονται τοίχοι, θρυμματίζονται γυαλιά. Οι φλόγες κριτσανίζουνε μαδέρια, έπιπλα και φτούνε σιδερικά ξεθεμελιώνουνε την πολιτεία ολόκληρη. Απλώνουν πάνω στα έργα των ανθρώπων και τα διαλύουνε. Σπίτια, εργοστάσια, σκολειά, εκκλησίες, μουσεία, νοσοκομεία, 6ι6λιοθήκες, θέατρα, αμύθητοι θησαυροί, κόποι, δημιουργίες αιώνων. εξαφανίζουνται κι αφήνουνε στάχτη και καπνούς.

«Αχ, γκρέμισε ο κόσμος μας! Γκρέμισε ή Σμύρνη μας! Γκρέμισε ή ζωή μας! Η καρδιά,
τρομαγμένο πουλί, δεν ξέρει πού να κρυφτεί. Ο τρόμος, ένας ανελέητος καταλυτής άδραξε στα
νύχια του κείνο το πλήθος και το αλάλιασε. Ο τρόμος ξεπερνάει το θάνατο. Δε φοβάσαι το θάνατο,
φοβάσαι τον τρόμο. Ο τρόμος έχει τώρα το πρόσταγμα. Τσαλαπατά την ανθρωπιά. Αρχίζει από το
ρούχο και φτάνει ίσαμε την καρδιά. Λέει: Γονάτισε, γκιαούρη ! Και γονατίζει. Ξεγυμνώσου!
Και ξεγυμνώνεται. «Άνοιξε τα σκέλια σου! Και τ’ ανοίγει. Χόρεψε! Και χορεύει. Φτύσε την τιμή σου
και την πατρίδα σου! Και φτύνει. Απαρνήσου την πίστη σου! Και την απαρνιέται. «Αχ ο τρόμος!
Όποια γλώσσα κι αν μιλάς, λόγια δε θα βρεις να τόνε περιγράψεις Τι κάνουν, λοιπόν, οι προστάτες μας; Τι κάνουν οι ναυάρχοι με τα χρυσά σιρίτια, οι διπλωμάτες κι οι πρόξενοι τής Αντάντ! Στήσανε κινηματογραφικές μηχανές στα καράβια τους και τραβούσανε ταινίες τη σφαγή και τον ξολοθρεμό μας!
Μέσα στα πολεμικά οι μπάντες τους παίζανε εμβατήρια και τραγούδια τής χαράς για να μη φτάνουν ίσαμε τ’ αφτιά των πληρωμάτων οι κραυγές της οδύνης και οι επικλήσεις του κόσμου. Και να ξέρει κανείς πώς μια, μόνο μια κανονιά, μια διαταγή, έφτανε για να διαλύσει όλα κείνα τα μαινόμενα στίφη. Κι η κανονιά δε ρίχτηκε κι η εντολή δε δόθηκε!

Για την αντιγραφή

Παράφωνος

Advertisements

  1. Θα την μοιράσει η Μαρριέτα στα δημοτικά φέτος…

  2. @Mano για αυτό θυμήθηκα και το απόσπασμα.

    Ομολογώ ότι βγάζω το καπέλο στην υπουργό και σε όποιον σκέφτηκε αυτή την κίνηση.

    Δεν με ενδιαφέρει αν ήταν μια εύκολη λύση, ούτε ότι ικανοποιεί με έξυπνο τρόπο όσους κάναν σκληρή κριτική από τα δεξιά.

    Άλλωστε είναι τόσο σημαντικό το γεγονός ότι για πρώτη φορά το κράτος παραδέχεται ότι ένα εκπαιδευτικό εγχειρίδιο δεν μπορεί να καλύψει πλήρως την απαραίτητη γνώση που με χαρά ξεχνάω οποιαδήποτε συμφέροντα κρύβονται πίσω από την απόφαση.

    Επιτέλους ανακαλύψαμε τον τροχό.

  3. παράφωνε θα συμφωνήσω μαζί σου, αλλά δεν νομίζω ότι θα συμφωνήσουν και πολλοί μαζί μας…

  4. @coolplatanos είμαστε μόνοι ΟΕΟ 😉
    Αναρωτιέμαι τι επιχειρήματα έχει η άλλη πλευρά και θα ήθελα να τα ακούσω.
    Επιμένω ότι δεν το βλέπω κομματικά αλλά αντίθετα δεν μπορώ να μην χειροκροτήσω την παιδαγωγική «επανάσταση» που (ίσως από ατύχημα), έφερε η εισαγωγή ενός βιβλίου που δεν γράφτηκε για μαθητές, μέσα στο σχολείο.

  5. Sotiris

    Απορώ πως δεν βγήκαν οι γνωστοί ελλαδέμποροι να μιλήσουν για «μοίρασμα νεοταξικού βιβλίου»; Το βιβλίο λέει και για τις βαρβαρότητες των δικών μας παλικαριών, βαρβαρότητες που κάθε σωστός εθνικιστής αρνείται.

  6. @sotiris αυτό ελλαδέμποροι από το λάδι βγαίνει ή από την Ελλάδα που μας βγάζει το λάδι;
    Όσο για το βιβλίο, νομίζω ότι κατά γενική ομολογία είναι αρκετά αντικειμενικό. Και αν δεν είναι αντικειμενικό, είναι μια καλή αρχή για να μάθουμε την ιστορία όπως κάποιοι την ζήσανε και όχι όπως κάποιους βολεύει.

  7. idomeneas

    ΟΣΟ ΑΦΗΝΟΥΜΕ ΤΟΥΣ ΑΛΛΟΥΣ ΝΑ ΟΡΙΖΟΥΝ
    ΤΙ ΘΑ ΦΑΜΕ…
    ΠΟΥ ΘΑ ΖΗΣΟΥΜΕ…
    ΤΙ ΘΑ ΜΑΘΟΥΜΕ…
    ΠΩΣ ΘΑ ΕΡΩΤΕΥΘΟΥΜΕ…

    ΘΑ ΑΛΛΗΛΟ/ΒΡΙΖΟΥΜΕ-ΚΑΤΗΓΟΡΟΥΜΕ-ΒΥΘΙΖΟΜΑΣΤΕ ΣΤΗΝ ΜΑΥΡΙΛΑ-ΧΑΙΡΟΜΑΣΤΕ ΣΤΗΝ ΑΝΟΗΣΙΑ…………

    Ο ΒΑΘΜΟΣ ΕΥΤΥΧΙΑΣ ΕΝΟΣ ΕΚΑΣΤΟΥ ΕΙΝΑΙ ΑΝΑΛΟΓΟΣ ΜΕ ΤΟ ΕΥΡΟΣ ΤΗΣ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑΣ -ΤΟΥ ΑΥΤΟΠΡΟΣΔΙΟΡΙΣΜΟΥ -ΤΗΣ ΑΝΕΞΑΡΤΗΣΙΑΣ ΤΟΥ

    ΚΑΛΗΜΕΡΑ !!!!!

  8. Παράφωνε, το κακό είναι πως ανακαλύψαμέ και τη φωτιά….

  9. @idomenea σε αντιγράφω με χαρά και επαναλαμβάνω
    «Ο ΒΑΘΜΟΣ ΕΥΤΥΧΙΑΣ ΕΝΟΣ ΕΚΑΣΤΟΥ ΕΙΝΑΙ ΑΝΑΛΟΓΟΣ ΜΕ ΤΟ ΕΥΡΟΣ ΤΗΣ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑΣ -ΤΟΥ ΑΥΤΟΠΡΟΣΔΙΟΡΙΣΜΟΥ -ΤΗΣ ΑΝΕΞΑΡΤΗΣΙΑΣ ΤΟΥ» !!!!!!!!!
    Γι αυτό θα πεθάνουμε δυστυχισμένοι

    @Manos μπα δεν την ανακαλύψαμε, απλά βλέπουμε τους κεραυνούς να καίνε την σκέψη μας και εμείς υποκλινόμαστε στο θαύμα… της καταστροφής μας.

  10. Αυτό που εμπνεύσθηκε το ΥΠΕΠΘ ειναι χυδαίο. Για να μπαλώσει τα όποια κενά (υπαρκτά ή ανύπαρκτα) στο διαβόητο εγχειρίδιο θα μοιράσει τα Ματωμένα Χώματα, τα οποία θα κληθούν να παίξουν το ρόλο του αδυσώπητου ρεαλισμού στην Ιστορία. Και είναι χυδαίο επειδή, έχοντας διαβάσει τα περισσότερα έργα της αείμνηστης Διδούς Σωτηρίου, θα την βάλουν στο ρόλο του ωμού αφηγητή κατά αντιπαράθεση στην politically correct γλώσσα της Ρεπούση et al. Είναι χυδαίο γιατί τα Ματωμένα Χώματα θα κληθούν να υπερασπιστούν τα μυθεύματα περί του υποτιθέμενου προαιώνιου εχθρού μας, ενώ όλο το έργο της Δ. Σωτηρίου διαπνέεται από τα παναθρώπινα ιδανικά της ελευθερίας, της αξιοπρέπειας, του σεβασμού, της ανεξαρτησίας κλπ και όχι το άσβεστο μίσος μεταξύ δυο λαών, όπως πάνε να το φορτώσουν.

  11. @Niemandsrose ενδιαφέρουσα η άποψή σου αλλά σου έχω μια ερώτηση. Θα προτιμούσες να μην είχαν την ευκαιρία τα παιδιά μαζί με το σχολικό τους εγχειρίδιο, να διαβάσουν τα Ματωμένα Χώματα; Μην απαντήσεις ότι θα προτιμούσες άλλο διδακτικό εγχειρίδιο, διότι η ερώτηση μου έχει ένα στόχο. Πιστεύω ότι δεν πρέπει να στηριζόμαστε σε οποιοδήποτε σχολικό βιβλίο όσο καλογραμμένο ή κακογραμμένο και αν είναι. Τα παιδιά πρέπει να συνηθίσουν να μελετούν διαφορετικές πηγές και αυτό δεν αφορά μόνο στο μάθημα της ιστορίας. Για μένα λοιπόν (ίσως από ατύχημα ή πολιτική ευελιξία) έγινε ένα βήμα προς την σωστή κατεύθυνση.
    Το βιβλίο θα ήταν απαραίτητο ακόμη και αν η κα Ρεγκούση είχε γράψει ένα αποδεκτό από το 100% των Ελλήνων εγχειρίδιο και ακόμη και σε εκείνη την περίπτωση δεν θα ήταν αρκετό-όχι γιατί δεν είναι εξαιρετικό, αλλά ο μόνος τρόπος τα παιδιά μας να αναπτύξουν την κρίση τους-και όχι την μνήμη τους είναι η μελέτη πολλών και διαφορετικών πηγών.

  12. Κοίταξε να δεις, η Διδώ Σωτηρίου και συγγραφείς αυτής της στόφας δε μπορούν να αντιμετωπίζονται σαν τους συμπυκνωμένους χυμούς ροδάκινο που μας μοιράζανε τσάμπα στο Δημοτικό για να επιδείξει το κράτος το κοινωνικό του προφιλ, ενώ στην ουσία το θέμα ήταν να μη πάνε στη χωματερή τα ροδάκινα.
    Δεύτερο, ως παιδί όλα μου τα λεφτά πήγαιναν στα βιβλία. Γι’αυτό έχω διαβάσει τα περισσότερα από τα έργα της Δ.Σ. Αν κάποιος αμφισβητεί -και καλά κάνει- την επίσημη εκδοχή της Ιστορίας όπως αυτή εμφανίζεται στο δημόσιο σχολείο, δεν έχει παρά να ανατρέξει σε άλλες πηγές. Ας αγοράσει, ας δανειστεί, ας καταβάσει από το ίντερνετ. Δικαιώμά του. Το να ευτελίζουμε ένα βιβλίο -και μάλιστα τόσο αξιόλογο- με τσάμπα διανομές είναι πρώτα από όλα θέμα αισθητικής σημασίας.
    Τελοσπάντων, για να μη καταχρωμαι άλλο τον χώρο σου έλα κι από το blog μου που μιλάω για το θέμα εδώ.




Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s



Αρέσει σε %d bloggers: